Advertisement

Main Ad

Malaysian Idol - Kepelikan ditahap dewa.

Ntah kenapa aku takde mood giler nak bubuh entry dalam blog nih. Tak macam orang lain. Blog orang lain aku tengok hari-hari update. Hari semalam takde bunga-bunga hari ni dah ader bunga-bunga. Esok masuk ader bintang berguguran pulak. Aku nyer blog? Macam tu jugak!!

Semalam tengok Malaysian Idol, final. Dari dulu memang aku pelik gila macamana si Daniel Lee ni boleh bertahan. Tambah pelik biler dapat masuk final. Dengan cakap melayu pelat. Cakap omputih pelat. Kalau dier menyanyi, aku nak fahamkan aper yang dier sebut pun susah. Tapi ntah macamaner ramai pulak yang suka. Tambah terkejut bila 3-3 juri tuh puji melangit mamat ni bila menyanyi. Aku sorang jer ker yang pelik kat sini? Somethin' is wrong with my taste? Dan bila dia dimahkotakan sebagai Malaysian Idol hari ni tadi, lagik pelik!
Aku rasa Roslan Aziz dah tak relevan dengan Malaysian Idol. Dia terlalu melihat nilai komersil berbanding mutu nyanyian. Dulu kata rancangan nih lihat bakat, bukan rupa. Skang ni apa dah jadik? Aku kesian tengok Faizull dulu. Hari-hari kena komen pasal gemuk. Whut da Fark? Apa masalah ngko dengan perut dia sampai nak keluarkan statement "Awak ni bukan orang kampung... orang kampung kerja berat, tak gemuk macam kamu nih!!" 

Statement species apa ni? First and second workshop, Daniel kena kutuk kaw-kaw pasal pronunciation. Kononnya diorang tak tahu Danial nyanyi dalam bahasa Inggeris atau bahasa Manderin. Betullah tuh. Tapi setelah berbelas workshop, aku rasa pronunciation dia still macam tu jugak. Tapi bila vote dia tetap naik, para judge kita akhirnya tetap akur akan kekuatan nilai komersil tadi. So komen pun dah jadik lain. Sebab serba salah la tuh. Kalau nak complain lelebih karang, orang pertikaikan pulak macamaner yg tak berkualiti boleh jadik juara.
Pada aku kalau bebetul nak judge on kualiti, limitkan undian SMS sehingga top 3 sahaja. So untuk final gunakan sepenuhnya kuasa juri professional. Kalau boleh amik juri jemputan 5,6 orang lagi supaya keputusan tuh tak kontraversi sangat. Kalau tak, jadi macam ni lah. Aku ibaratkan macam ni. Kalau hadiah tempat pertama dapat RM100k. dan ko ader RM20k. Berani tak laburkan RM20k tu untuk SMS vote diri ngko sendiri?
Malaysian Idol tahun ni jauh lebih sengit dari tahun lepas? I think not. Jauh panggang dari api!

Post a Comment

3 Comments