Advertisement

Main Ad

Wak Karman Kembali - 4 hours of construction!


Lama betul tak pegang power tool sejak last project aku buat storage area kat bilik bawah. Di sokong pula dengan serangan phobia final destination yang kadang-kala buat aku ngeri dengan mesin grinder, circular saw, dan apa-apa power tool yang berpusing. Adeh!

Kali ni aku punya task untuk me-make-over-kan home office aku. Ntah camana aku rasa serabut sangat working environment aku sekarang dan menjadi antara punca idea susah sangat nak keluar (alasan~!). Ahaks! So semalam aku start skeching dalam Illustrator lay-out baru ruang kerja aku merangkap ruang kerja untuk isteri aku sekali.



Untuk projek kali ni, aku memang tak memperuntukkan satu sen pun untuk material (baler!). Semuanya aku recycle barang-barang yang dah sedia ada. Kayu-kayan dari CC BumiCyber yang dah bertahun tersandar di dinding depan rumah aku, stok-stok skrew yang bergenggam-genggam lebihan dari renovation Lavender Beauty Spa dulu, dan guna semula workstation tua yang dibeli dari IKEA 7 tahun yang lalu. Memandangkan material yang digunakan dek IKEA ni adalah dari jenis Medium-density fibreboard (MDF), so you know what happen bila selalu letak cawan berisi air sejuk diatasnya. Maka terhasillah gelembung-gelembung akibat serbuk kayu mampat yang mula kembang. So aku kena pikir macamana nak buat table top yang baru.



Semua rak-rak yang ada atas work station asal aku aku bukak sebab ntah kenapa aku rasa macam 'lemas' sangat dengan rak-rak tu. Dulu aku beli sebab aku suka sebab dia banyak rak, but then sekarang aku rasa menatang tu yang menjadi punca work space aku jadi semak.

So dalam pukul 10 malam lepas kenduri doa selamat rumah jiran, aku suruh dua-dua buntat aku tidur awal. Kalau diorang tak tidur, memang tak boleh buat kerja dibuatnya.

"Camana? Nak ubah meja malam ni?" tanya aku kat Yanie.
"Boleh jer.." dia jawab.
"Budget nak stay sampai kul baper?" Aku tanya lagi. bukan apa. Kang tetiber baru pukul 12 dia dah buat muka ngantuk sound nak tidur, baik tak payah. End up aku buat sorang-sorang.

"Sampai kul 2" jawab dia. Orait. Kalau kul 2 aku rasa yakin sket nak buat.

So start cabut-cabut wayar pada komputer pas tu aku terpikir. Plan asal cuma nak ubah kedudukan meja dan cuma cari posisi yang sesuai. Then nanti bila-bila boleh buat table top yang sesuai dengan lay-out tu. Tapi nanti jadi 2,3 kali kerja la pulak. computer-computer ni lepas bukak, pasang, bukak , pasang.

"Kalau abang terus buat table top baru malam ni gak, ok? Senang sekali kerja je." Honestly, kalau Yanie tak sanggup aku pun tak berani gak nak buat. Bukan aku nak harapkan dia untuk buat kerja, tapi kalau dia ada jer pun at least leh buat penguat semangat sket. Ahaks!

Seterusnya biar gambar-gambar kat bawah ni jer yang menceritakan perjalanannya.





Alhamdulillah pukul 2 pagi semua kerja-kerja construction siap. Tinggal minor-minor untuk wiring, dan susun-susun barang jer. Dan by the time kul 2:30am, masing-masing kembali kejung mengadap komputer.

Pas ni kita akan buat 'soft-touch'nya pulak. Pasang shelf, frame gambar, nak bubuh ayat quran, cat, dan lain-lain decoration. Dan akan ada 1 lagi major project pas ni dimana aku kena buat dinding untuk tutup bahagian tangga naik ni dan menjadikannya sebagai feature wall untuk office aku ni. Ermm... tu tak tahu bila baru leh buat. Sebab lampu bilik air bawah yang dah 2 hari blow dia punya chock tu pun tak aku repair-repair lagik. Huk~


Malam ni mesti tidur lena tak hingat ni. Nak patah pinggang rasanya. Adeh....

Kepada jirang sebelah rumah. Mintak maaf banyak-banyak kalau bunyi bising jigsaw, drill, dan vacuum cleaner menganggu tidur korang dikala jam 2 pagi. Peace~ :p~

*Credit goes to my beloved wife who helping me to realize this make-over thing. Thanks dear.

Post a Comment

0 Comments