Advertisement

Main Ad

DAY 13 - Beginning of the terrible journey

DAY 13 Monday. 31st March 2003 "Happy birthday to myself......." 3 orang jer yang wish birthday aku tahun nih. Agaknya 3 orang tu jer yang ingat. 

1st, aku punyer handset. Sebab hari tuh aku ada set reminder kat dalam tu. 2nd Yanie, dan last sekali Teh, adik aku. Dia hantar sms wish me happy birthday. Itu jer. Hehehe... 

 Lepas kena brainwash ngan aku malam tadi, Ipin buat keputusan untuk teruskan bekerja kat medan selera percint 8 tu. Hakikatnya, aku sendiri nak dia kerja kat situ jer. Aku tak jamin peluang kerja macam yang dia dapat skang akan datang lagi lepas ni. Dan kalau boleh aku tak nak dia balik Pekan lagi. Biar sampai dia dah stabil sikit baru balik. Biar dia jadi role model aku yang mana aku nak orang tengok macamana orang buta boleh jalan lagi lurus dari orang celik waktu malam asalkan ada tongkat. 

 Aku sedar, hari dah pukul 11. Giler! Sepatutnya aku dah bangun pukul 9 tadi lagik. Aku seboleh-bolehnya nak settlekan tayar motor tu sebelum mama Yanie balik dari mengajar. Aku masih belum sedia untuk berdepan dengan mak dia. Belum bersedia untuk menjawab soalan-soalan yang dia akan tanya pada aku. Tanya pasal kerja... pasal life aku... Isk!! Turun dari rumah, hari dah pukul 12. Boleh ker ni? Mak Yanie balik pukul 2 petang. Sempat lagi kot? 

Kebetulan Aie call. Mintak tolong dia callkan Kerol nak mintak tolong dia hantar gi putrajaya kejap. Kat sini memang takde public phone. Hari pulak hujan. Sampai sidang hujan, Kerol masih tak datang. Dah pukul 1 tengahari. Nak tak nak, menapak lah aku ke sec 7. 

Situ je yang ader public phone. Makan masa 45 minit jugak berjalan. Tengah-tengah hari buta mengenjut atas jalan tar. Berpeluh satu badan. Habis basah baju. Seksa betul kalau takde transport nih. Call Kerol. 

 "Aku ada test la bai pukul 2 ni..." Tak boleh ker ko call balik bagitahu yg ko ada kelas? Takdelah aku menunggu macam busut kat sini. Bengang betul aku! Tapi kenapa pulak aku nak marah? Dah adat mintak tolong dengan orang. Biasa la tu... Call pulak Wan papan. Sebab aku rasa dia senang sikit. Dia just tolong jaga-jagakan kedai handset member dia je. Bukannya kerja tetap pun kat situ. Saja duduk lepak-lepak je. 

 "Aku kerja ni..." "Mintak la member ngko kaverkan untuk ngko kejap.." 

 "Nanti aku bagitahu member aku" menangok pulaklah aku ngan Ipin kat depan kedai Khalifah. Hari dah pukul 2:45 pm. Sedar-sedar ada SMS. Ntah dah berapa lama aku pun tak perasan.
Member aku keluar. Takde orang nak jaga kedai -Wan-
Member aku keluar. Takde orang nak jaga kedai -Wan- 

 Mula-mula aku ingat dah cukup susah kalau kita takde transport. Tapi rupanya lagi susah kalau takde member yang nak tolong kita time kita susah. Ermm... mula-mula terbangun lambat, pas tu hujan pulak. Then, Kerol ada test. Wan pulak takleh tolong sebab kerja. Macam dah di set-set yang aku tetap kena mengadap mama Yanie jer... 

 "Ipin... ada syilling?" Ipin hulur 30 sen. Sapalah pulak aku nak call ni. Sany? Heh! Dreamin’!! Susahnya aku cuma ramai member ketawa. Scroll punya scroll nombor telefon dalam bookmark aku, nampak nombor Ramlee

 "Aku kat kilang lagik ni. Ko tunggu aku habis la. Nanti aku hantar la." 

 "Kul baper balik?" "5 setengah" okeh! Terpaksalah aku terpacak sampai kul 5 setengah. That means aku kena bertapa kat bus stand ni lagi 3 jam. Nak balik memang dah tak sanggup nak berjalan kaki semula. So plan skang, Lee hantar aku gi Putrajaya dengan motor dia, repair motor aku, tukar tiub, pastuh aku patah balik ambik Ipin, hantar semula dia gi Putrajaya. 

Pergh!! Itu jer solution yang aku ada buat masa nih. Nak buat camana? Memember yang ada kereta semua taknak tolong. Pukul 4:30 pm kitorang dah tak larat nak tercongok kat bustop. Bustop pun dah takde tempat teduh dah sebab matahari dah condong. Perut dah tak tertanggung lapar dah ni. Dari pagi seulas nasik pun tak masuk. Kalau tahu tadi baik baca niat puasa je!! 

 "Jom kita lepak kedai mamak tu la. Kita order air jer.." Ipin bagi idea. Aku tahu dia ada lagi RM2. Sebab tu dia berani ajak aku minum air ni. Aku seluk poket, tengok ader dalam RM5. Amik 2 ringgit. 

"Nok roti canei?" Aku tanya dia pulak. 

 "Nok! Nok!" Ahaks! Time-time macam ni, dapat roti kosong dah macam dapat nasi ayam. Memang kitorang belum makan pun hari nih. Duit aku?? Tinggallah lagi 3 ringgit. Gambar Ramlee sebelum kawin. Skang dah anak 2 kot?Nak mujur Lee datang dengan member dia, 2 bijik motor. Terus boleh hantar Ipin balik putrajaya sekaligus. Dia siap singgah rumah member dia ambik kelengkapan untuk tukarkan tiub motor aku. Sedangkan aku sendiri tak terfikir pasal tu. Sampai sana dah kul 6:45pm. Settle semua pukul 7:30pm. Sempat gak aku salam dengan mama Yanie masa nak balik tu. 

 "Kerja kat Ipoh tu kerja apa?" 

 "Err.. kat advertising company jugak... graphic" laju jer mulut ni menipu. Tak sanggup nak kasi tahu aku gi sana kerja sebagai tukang cat je. Kontrak kat power plant, Manjung tuh! Yanie kasi kain gebar, buat bekal gi sana. Tinggalkan Ipin kat tempat kerja dia. Aku ngan yang lain balik. 

Sampai kat Puchong, aku berpecah dengan Lee. Aku nak jumpa Aie dulu. Nak pinjam duit dia sikit untuk modal gi Perak. Sampai jer puchong, aku terus call Aie. Rupanya dia ada dekat Kajang la pulak, rumah member dia. Hish! Duit dah tinggal RM2.10 jer nih. Gamble buat tuang minyak 2 ringgit tuh buat gi Kajang. Dia memang takleh balik sebab motor dia rosak kat sana. Aku dan Aie masa kat UiTM, tahun 1997.Sampai bandar Kajang, aku kuarkan duit sepuluh sen yang terakhir tu. Nak telepon dia nak tanyer dia kat mana. Aku memang tak tahu nak cari. First time aku sampai Kajang ni. Skang nasib aku terletak pada duit sepuluh sen nih. 

 Plup!! Duit kena telan, divert ke voice mail.. Arghhhhh!! Termenung aku cam orang bodoh dekat depan KFC tu. Baru teringat selalunya aku tinggalkan duit syilling dalam poket beg. Seluk-seluk jumpa 2 ketul duit 20sen. Still sama. Divert gak. 10sen yang last tuh aku tukar plan. Call Kerol suh kerol hantar sms kat Aie kata yang aku dah sampai Kajang. 

Plup! Mender yang sama terjadi!! Giler gini. Apa punya malang la nasib aku nih?! Dalam 15 minit lepas tu Aie call. Rupanya handset dia habis bateri. Tu yang kekejap divert tu. Tunggu pulak dia sampai. Nak jadi lagi payah, rupanya ada 2 KFC kat Kajang nih. 

Hish!! Kelam-kabut betul!! Mujur jumpa jugak last-last. Balik Puchong, Aie kuarkan duit dia RM150 untuk bagi pinjam kat aku, pastuh aku ajak Aie makan dulu. Hari nih sari sontok makan roti canai kosong jer masa ngan Ipin tadik. Dah la semalam pun makan sekali jer. (One of the reason kenapa berat aku Cuma 52kg je kot masa ni?) 

 Kat umah, aku story ngan Maz pasal nak kerja kat Perak. Tapi walaupun aku nak blah, aku bayar jugak duit sewa rumah yang RM80 tu. Memang dari mula aku dah asingkan duit ni siap-siap. Tak sedap betul rasanya. Sebab harituh aku yg beria nak duduk kat sini. Takkan ale-ale nak blah cam tu je lepas dah lepak sini dekat 2 minggu? Esok nanti kuar pulak cerita yang aku sajer nak tumpang free kat sini. 

Ermmm... Penat... Penat betul rasanyanya dengan dugaan Allah hari ni. Agaknya inilah birthday present aku yg ke-24 ni. Esok? Hanya tuhan yang tahu... 

**** Ramlee: Aku tak rapat sangat dengan dia masa sekolah dulu. Aku tak banyak sangat spent time dengan dia masa kat Shah Alam. Tapi rupanya dia yang Allah hantarkan untuk tolong aku dimasa aku sesak macam hari ni... 

Kamus Aku
menapak = berjalan kaki
menangok = duduk sambil tak buat apa-apa
kain gebar = kain selimut
sari sontok = sehari suntuk/the whole day!

Post a Comment

0 Comments