Advertisement

Main Ad

MegaUpload ditutup dan kematian era pengkongsian file

MegaUpload yang telah disita dan pemimpinnya dilokap. Persoalannya siapa pula selepas ini? Inilah ketakutan yang menghantui hampir semua file sharing owners selepas serbuan ke atas MegaUpload Khamis lalu.
On Thursday, the FBI and other US-based law enforcement officials effectively shuttered MegaUpload, while detaining top executives at the company.
MegaUpload founder Kim Schmidtz, aka Kim Dotcom, and other top executives at MegaUpload have been arrested for operating what has been billed a massive, copyright-infringing, racketeering, and money-laundering operation. At last count, 7 were indicted, with the New York Times reporting that 3 executives remain at large. (more...)

Tak lama sejurus MegaUpload tiarahkan tutup, FileSonic memilih jalan selamat dengan menutup semua perkongsian file keatas server mereka. Walaupun tindakan mereka telah mengundang kemarahan pengguna namun itu difikirkan lebih bagus daripada terpaksa menghadapi tindakan dari FBI.


Kini FileSonic hanya membenarkan perkongsian file peribadi dimana setiap file yang di upload hanya boleh dimuat turun oleh orang yang memuat naikkan fail tersebut sahaja.

Mengikut jejak langkah sama seperti FileSonic, pihak lain turut mengambil jalan selamat, well.. at least for now. Ini termasuk upload.to, yang dilaporkan telah menutup akses ke laman web beliau terutama akses kepada pengguna AS. Laman mereka kelihatan seperti dibawah jika ianya cuba diakses dari terminal Amerika Syarikat (AS),


Adakah ini tanda berakhirnya era pengkongsian file? Orang-orang industri yang terlibat dengan harta benda intelek pasti akan bersorak riang dengan fenomena yang melanda ini. Adakah nasib yang sama turut akan menimpa major players like SoundCloud, Grooveshark, Dropbox dan lain-lain?

Sehingga kini Rapidshare masih bertahan dengan menyatakan pendirian mereka yang mereka tidak boleh disamakan dengan pemain-pemain yang lainnya. 'p~
RapidShare - among the largest locker-and-hosting services - is confidently staying put, which in this uncertain enforcement climate could be risky. "RapidShare AG was founded in Switzerland and in fact, it was always located at the address given in the company details and was always run under real names without any anonymous intermediate businesses," RapidShare CEO Alexandra Zwingli told Ars Technica. "The radical measures against MegaUpload were apparently required since the situation there had been totally different."
Adakah ini bakal mengundang kemarahan dari puak-puak penggodam seantero dunia sepertimana yang berlaku di Malaysia sebaiksahaja SKMM menutup akses ke web-web tersebut? Well... now it is different. Kalau dulu kita masih boleh mengakses web tersebut dengan menggunakan open DNS dan sebagainya tapi nampaknya kini tidak lagi.

Dan yang pasti, Norman KRU dan RIM pasti antara orang yang paling happy buat masa ini.

Post a Comment

0 Comments