Advertisement

Main Ad

Apa nak buat dengan gaji RM3,000 zaman ni...?

Tengah melilau-lilau dalam net tadi aku jumpa satu blog. Tak tahulah blog siapa. Tapi tulisannya buat aku berfikir. Kalau aku maintain dengan apa yg aku ada sekarang, the next five years, aku sendiri tak leh nak imagine camaner aku nak survive. Korang baca aku quote semula apa yang aku jumpa kat http://skandal.blogspot.com/

Let's to do some calculations here. In Malaysia the average family income is RM3000 (Father works, mother doesnt). I understand there are a lot of families whose income don't reach RM3000, but, to make things simple, lets take RM3000 as the figure. ok la right?

Okay, let's start rolling with a family which has Papa, Mama, 1 daughter and 1 son. ngam ngam..

Calculation starts...

Electricity and water bil RM100 (no aircond, no home theatre, no water heater k?)Telekom and Handphone bil RM100 (cannot make a lot of calls one you know? NO Streamyx also)

Meal for the whole happy family RM775 (3 meals on RM25/day, RM25 for 4 persons????)Papa makan/teh tarik during working hours RM155 (RM5/day, RM5 can eat what?)

Car repayment RM400 (a proton saga aeroback, 7 years repayment)Petrol RM300 (Living in City, Jam) Go to work, bring son to school, only can afford one car running.

Insurance RM650, (kids, wife and myself).

House repayment RM750 (Low cost housing repayment for 30 years, retired still have to work to pay house!)Tuition RM80 (got that cheap meh?? No, I don't think so)

Older children pocket money @ school RM20 (RM1/day, eat bread??)School fees RM30 (enough ah??)School books and etc etc. RM100 (always got extra to pay in school) Younger children milk powder RM50 (cannot have the DHA, BHA, PHA one, expensive Miscellaneous RM100 (shampoo, rice, sauce, toilet paper)

oh wait!!! I have to stop here, so... No Astro, no movie @ cinema, no DVD, no CD, no online, cannot KFC, cannot Mc Donald, cannot go Park walk during weekend(petrol expensive), no chit chat on phone with grandparents, and etc...

Let's use a calculator to total up... WALAO EI.. Shit! RM3610 already.. EPF belum potong, income tax lagi,........ oledi --- RM610... How to survive laa tuan-tuan dan puan-puan sekalian???

Our Deputy Prime Minister ask us to change lifestyle? How to change? Don't eat? Don't work? Don't send children to school and study? Besides that, I believe in Malaysia population, there are millions of Rakyat Malaysia which still don't earn RM3000/month!!! What is this? Ini lah Malaysia Boleh.. Sorry.. it should be Malaysians Boleh, because we're still alive and kicking!!

Our politicians must be mad!!!!!!



Hehehe.. Kadang-kadang nak gelak pun ada. Tapi tulah hakikat kita di bumi bertuah ini sekarang. Di mana pula kedudukan aku yang bergaji tak cecah RM3,000 ni? Abah aku kat kampung yg harap duit felda sebulan 4-5 ratus tu macamana pulak agaknya dia nak ubah 'lifestyle' dia.

"Buat part time laa... Cari duit lebih" Kata orang. Kalau Awie dalam movie boleh la. Siang jadi machanic, malam menyanyi di nite club. Tapi sembang senangla. Hari-hari bangun pukul 6:30 pagi, gi kerja kul 6:30 baru sampai kat rumah. Larat lagi nak kerja malam? Giler!

Mujurnya ada internet. Taman permainan aku dari dulu. Rupanya kalau kena gaya memang betul boleh buat duit. Kita perlu bergerak seiring dengan zaman. Lantas dari situ aku join satu MLM pasal SMS Prepaid yg terkenal dengan nama MYMODE.

Baru seminggu join, bonus pertama yang aku terima 30sen hasil dari pembelian topup card maxis RM10 dua keping untuk aku ngan bini aku. Member aku gelak tak hingat punya. Aku sengeh jer. Then aku develop website. Start invite orang sikit-sikit untuk join. Itupun tak berani lagi nak ajak memember. Takut nanti kena kutuk lagi. Adat orang melayu ni biler ajak buat something jer soalan pertama yang dia akan tanya

"Berapa income ngko sekarang buat menatang nih?" Jadi dek kerana tak nak menjawab soalan-soalan macam tuh aku invite orang yg aku tak kenal jer. Sambil tuh bubuh banner kat Speedfinger Portal. Haram sekor pun dak SP yg tak join. Well.. tiada paksaan dalam hal ni.

Minggu kedua akan dapat bonus aku yang kedua, RM17.92 sen. Hehehe. Jadiklah.. rezeki Allah bagi. Aku aku join CNI, maintain jualan sampai RM130 sebulan, dekat setahun baru merasa bonus RM17 ni. Ini dengan beli prepaid guna-guna sendiri boleh dapat macam ni, kira orait la. Balik-balik pun aku tetap reload gak handphone aku ngan bini aku.

Mymode E-Dagang Group Your Internet Cash Generator


Masuk 2 bulan aku dalam MYMODE, bonus mingguan aku dan maintain RM25-RM35 seminggu. Sedar tak sedar downline bawah aku dah ader dalam 28 orang (campur downline level bawah-bawah la. Direct downline aku masa tuh baru jer 6 orang). Bulan ketiga bonus mingguan dah naik antara RM45-RM60 seminggu. Ahaks.

Syukur. Suka aku. At least aku ader something untuk tambah income aku. Walaupun orang lain boleh dapatkan RM50 dengan 2,3 jam bekerja. Ah! Aku pun bukan mengadap mender ni sangat. Ader orang bukak website aku, minat nak register, aku registerkan. Tu jer. Lagi pun target aku bukan nak jadi kaya dengan 2,3 bulan buat sesuatu kerja. Aku kerja sekarang ni pun dah masuk 3 tahun. Tapi dari mula aku start sampai sekarang, increment tahunan baru dalam RM50 ke RM100 jer. Kalau aku buat MYMODE ni 3 tahun? Jadi Aku set dalam kepala aku hanya nak tengok hasil dari usaha aku dalam MYMODE ni selepas setahun. Sebelum setahun nih berapa pun bonus yang aku terima, biarlah. Aku redha dengan rezeki aku takat tu jer.

Tapi masa terus bergerak. Masuk bulan ke-4, bonus mingguan dah naik jadi RM70-RM100 seminggu. Bulan ke-5, dah jadi RM150-RM200 seminggu. Skang nih dah 6 bulan lebih aku buat MYMODE, Bonus mingguan aku antara RM230-RM260 seminggu. Hehehe. SO bermakna side income main internet aku dah cecah angka RM1,000 sebulan... Next month aku layak terima bonus bulanan pulak. Jangkanya kalau campur bonus mingguan, aku boleh dapat dalam RM1,500 ke RM2,000 sebulan. Tu dah nak menyamai gaji kerja aku sekarang. Arghh.. another 5 to 6 months to go!! Lepas nih aku nak goyang kaki pulak!

Semalam dapat bonus untuk Minggu 2 bulan June (6/2006 p2). Dapat RM250.52. Syukur.. Lepas bayar bill streamyx untuk 2 bulan lepas...

Bonus aku, minggu ke-2 untuk bulan Jun
Andai kata berminat nak sertai aku buat MYMODE ni klick jer banner MYMODE yg kat atas tu. Jangan banyak tanya!

Post a Comment

0 Comments