Advertisement

Main Ad

Memoir of the psychopath...

Kadangkala kita rasa hidup ni complicated sangat. Kita mengeluh, kita frust, kita marah-marah, kita rasa keciwa dengan kehidupan kita. Kita rasa itu tak kena, ini tak kena, kita anggap diri kita terlalu malang untuk menghadapi saki baki hidup ini. Jadi lantaran dari itu kita mula menyalahkan semua orang. Salahkan boss yang terlalu banyak memberikan kita kerja sedangkan kita ada bertimbun lagi tugasan diatas meja, salahkan isteri yang asyik berleter perkara yang sama yang kita sendiri dah tahu, salahkan anak yang menangis tengah-tengah malam buta yg membuatkan kita lewat ke pejabat keesokannya, salahkan kawan yang meminjam duit tetapi tidak ingat nak memulangkannya bila kita sendiri amat memerlukannya, salahkan kerja yang kononnya tidak setimpal dengan gaji yang diperolehi, salahkan adik beradik yang tidak dapat membantu kita kita susah, salahkan itu, salahkan ini, dan tanpa kita sedari kita sendiri punca pada kekalutan tadi.

Setiap orang punya pilihan, tetapi sering kali kita mengatakan yang kita tiada pilihan. Walhal, paling tidak kita sendiri yang sebenarnya telah memilih untuk tidak membuat pilihan. Dan sekali lagi kita menyalahkan takdir. Takdir yang meletakkan aku disini dengan keadaan yang begini. Kononnya kita telah berusaha. Itupun andai keluhan, kehampaan, kitidakpuashatian, sumpah seranah dan caci maki benci pada diri ini boleh di kategorikan sebagai usaha. Disaat menghadapi jalan lurus yang dikata buntu, mulalah kita berharap kepada kematian. Biar tanah kubur yang menutup diari liku penuh duri ini. Dapatkah kita lari?


Sewaktu kecil aku sering berangan-angan untuk mati. Itupun andainya aku boleh tahu akan tarikh kematian itu sendiri. 6 bulan lagi...? 3 bulan lagi...? Jadi cukuplah waktu itu untuk aku menyelesaikan semua yang patut aku langsaikan diatas muka bumi. Aku nak gembirakan mak... aku nak agih-agihkan barang-barang yang aku sayang pada orang yg aku suka... aku nak tulis surat wasiat panjang-panjang letak bawah bantal biar ada orang jumpa bila aku dah mati. That time mungkin orang baru hargai kewujudan aku sebelum ni, orang yg membenci aku mungkin dah tak marah lagi, malah kenakalan aku bakal jadi kenangan manis untuk mereka kenang.

Sedarlah. Masalah tidak lari dengan melarikan diri. Masalah tidak akan hilang dengan memejam mata. Masalah tidak akan luput dimakan masa. Kita kena bangkit, kena harungi, kena berani berdepan dengannya. Jika tangan ini yang mencipta kekalutan maka biarlah tangan ini juga yang mengekangnya. Masakan boleh kita dinobatkan sebagai pahlawan handal jika kita tidak mampu menumpaskan yang handal juga?

Sebenarnya kita jadi buta dengan fantasi. Kita terlalu yakin yang senyuman mereka jauh lebih manis dari senyuman kita. Sifat iri membunuh mati tanda syukur lantaran buat kita jadi tidak pernah puas. Sedangkan dalam sesaat kita mencemburui kebahgiaan orang lain, beratus lagi yang cemburu pada kebahagiaan yang kita miliki.....

Post a Comment

0 Comments