Advertisement

Main Ad

DAY 16 - Beginning of the terrible journey


DAY 16

Tuesday. 3rd April 2003

Aku bangun jer pagi tu Poksu dah takde dalam bilik. Slow-slow aku ke bilik air. Kalau boleh aku tak nak kehadiran aku dalam rumah ni mengganggu ekosistem diorang. Memandangkan bilik air ada kat bawah memang dari dapur boleh nampak juga kelibat aku.

"Siapa nama member semalam..?"

"Eddie.."

"Eddie.. meh breakfast"

"A'ah.. mandi jap."

Lepas dah settle mandi semua aku turun semula ke bawah. Bukan sebab lapar, tapi sebab aku tak tahu apa nak buat. Aku cuba borak ngan abang ipar Poksu, tapi takde satu topic pun yang boleh aku keluarkan. Akhirnya, aku pikir baik senyap jer. Ada diorang tanya, aku jawab sepatah. Kelihatan seakan aku terlalu concentrate pada karipap dalam piring nih.

"Kemana kita hari ni Poksu?"

"Nak gi survey terus?"

"Dah tu...?"

"Makan arr dulu.."

Settle semua kitorang gerak ke tapak 'power plant' yang Poksu ceritakan malam tadi. Besar juga kawasannya. Didalamnya ada lagi beberapa kumpulan sub-contractor masing-masing ada yang bahagian welding, piping, mengecat, contructing dan memacam lagi. Sampai jer maka menononglah aku ngan poksu cuba masuk.

"Mat! Mat! Mana pas?" Uik? Pas apa pulak ni?

"Takde, kitorang baru nak cari kerja" Sound poksu.

"Takde pas tak boleh masuk. You kena tunggu sini" Isk! leceh giler la pulak jadinya. Nak kerja mengecat besi gaji RM6 sejam pun jadi ke leceh macam ni! Nak tak nak poksu call Ubi, budak chatting yang bagi lubang kerja ni. Kalau ada orang dalam yang dah kerja baru boleh bawak masuk orang luar.

Tak sampai 15 minit Ubi datang. Terus bawak kitorang jumpa mando dier. Rama, sorang lelaki berbangsa India. sekilas pandang kat sini rata-rata mando semuanya banyak bangsa India jer aku tengok.

"You isi borang ni, lepas tu bagi sama saya sekali itu pasport punya gambar 2 keping. Bila mau start?" Aku pandang poksu.

"Esok." kata poksu. Ceh! Nak releks lagik? Ingatkan start terus arini jer.

"Mana sempat... nak tangkap gambar lagi, nak cari safety boot lagi.." Errmm.. reasonable jugak alasan dia.

"Poksu.. kita makan kat luar je la tengahari ni?"

"Kenapa?"

"Takde... sajer.." Sebetulnya aku segan giler nak duduk semeja dengan akak dan abang ipar dia di meja makan. Terasa aku ni semacam satu beban yang terpaksa mereka pikul pulak dah.

Baru jer gerak nak balik aku terasa tayar belakang motor aku melelong-lelong. Uik? Aper kes plak nih? Poksu turun. Aku tengok tayar dah flat rapat ke rim. Kawasan pembinaan ni memang penuh dengan batu-batu kerikil. Dapat tajam sikit jer memang dah boleh buat tayar aku bocor. Mender memang dah nampak benang.

"Naik jer la poksu.."

"Giler.. habih la jahanam tayar"

"Abis tu? Sanggup menapak?" Dia sengeh. Naik. Nak mendapatkan kedai motor yang paling dekat dalam 4km juga. No wonder bila sampai tuh tiub motor aku dah sampai terkeluar dari tayar. Nyaris cina kedai tuh nak mengucap tengok keadaan tayar motor aku.
"Ini tayak kina tukak sikali la boss" Huh... nak tukak, tukak la.... Melayang RM30 kat situ untuk tayar sekali dengan tiub. Tayar second hand. Kalu baru, kurang-kurang dekat RM48 jugak. Tinggal RM70 lebih duit aku.

Settle semua poksu ajak gi survey kedai kasut, nak cari safety (kasut kerja yg ader besi kat depan dier tu). Ni antara syarat nak masuk ke tapak pembinaan tuh. Semua wajib pakai safety. Converse are not allowed!

Dari satu kedai ke satu kedai kitorang masuk. Semua harga dekat RM60 sepasang. Malah ader yang RM100 lebih pun ada. Giler! Ni aku nak buat kasut kerja la!! Kalau dah beratus lebih baik aku beli Dr. Cardin!

Last-last ader satu kedai tu jual yang harga RM35. Nampak cam safety boots tapi takde pelapik besi. So basicly macam kasut getah jer. Ah! Jadik la. Tawar punya tawar dapat kurang RM30. Aku hulur not RM50 terakhir yang ada dalam poket aku. Tinggal RM40 lebih. Melabur dah banyak ni. Kerja belum start pun lagik! Isk!! Baik aku berenti dari mengira balance duit yang tinggal!!

"Okieh, jom makan!"

"Mana?"

"Ntoh? Mana Dee tahu.. poksu la bawok."

"Haa... kita makan kat Lumut!"

Lumut.. ini merupakan first time sampai sini. Pemandangan pantai dengan angin yang bertiup laju kemuka buat aku lupa seketika masalah aku. Ya Allah, permudahkanla jalanku...


"Nampak pulau kat depan tu...? Tu dulu asal tuannya melayu, tapi skang cina beli. Tokey cina tu siap buat sign atas bukit tu tulis nama dia macam sign HOLLYWOOD tu."
"Mana poksu tahu?"
"Dia sendiri cerita. Dia skang bawak teksi. Dengan kereknya dia kata 'dulu ada tanah kat pulau tu, abih dah pakcik juai..' hehhee"
"Melayu.. biasa lah. Skang ni? Nak kata apa? Hang tengok pada jauh ja lah! Ahaks!"

Post a Comment

0 Comments