Advertisement

Main Ad

Kenapa Ink Printer terlalu cepat habis.

Kadang-kadang macam tak logik jer kan? Cartridge baru beli, dah la mahal nak mampus. Sampai RM70 -RM150 untuk color ngan black cartridge. Nak beli refill karang quality tak cantik pulak. Ada yang tak reti buat terus jahanam pulak head sebab ink overload jadi keras kat printer head.

Tapi takkan baru print 20-30 keping gambar color jer terus bacaan meter ink tunjuk tinggal 5% jer? Mak aih? Baik print kat kedai kalau macam ni. Camana nak buat part time amik tempahan buat business card ker.. kad kawin ker..?

Aku rasa persoalan-persoalan ni mesti ramai yang dah menghadapinya. Mungkin korang boleh cuba sendiri solution yang diajarkan dalam video dibawah. Here's a secret the ink companies don't want you to know! Rupanya something is wrong dengan circuit board yang ada pada setiap cartridge ink tersebut. Adakah ia disengajakan...?

 
Untuk aku, aku ada jalan penyelesaian lain. Terus convert kepada continuous ink system (CIS), (also known as a continuous ink supply system (CISS)) terus. Lagi jimat!

Camana nak convertkan printer korang kepada CIS? Better bawak ke kedai komputer yang ada menawarkan servis ni. Buat sendiri pun boleh, sebab accessories tu banyak jual kat lowyatt ataupun the mines. Masalahnya kalau tak jadi rosak cam tu jer lagik rugi.


Mahal ker charge nyer? Bergantung pada kedai tu. Ada yang charged RM30-RM40 jer, ada yang charged sampai RM70 pun ada.

Berapa banyak penjimatan kalau guna Ink CIS ni?

Well, mungkin untuk permulaan korang kena keluarkan kos sikit (untuk beli 1 set cartridge baru dan kos upah). Tapi kalau nak dilihat dari penjimatan jangka panjang nya... I could say, A LOT!! Just imagine refill untuk setiap warna baru menelan belanja lebih kurang RM10 untuk 100ml. So means that, kalau korang refill penuh ke empat-empat tabung tu dengan ink, kosnya baru dalam RM40 je baru. Dan korang boleh print sampai 3,4 kali ganda lebih banyak dari cartridge biasa.

Note: Better sediakan 1 set cartridge baru color & black ink kalau nak buat. Sebab kalau guna cartridge kosong, ia takkan function dengan sempurna sebab untuk menarik ink dari dalam tabung tu melalui tiub dan masuk ke cartridge, ia memerlukan tarikan tekanan udara dari ink yang keluar. Baru rotation tu akan sempurna. Kalau tak ink tu tak dapat berjalan.

Kalau artikel ni ada maanfaat untuk dikongsikan, silalah kongsikan dengan yang lain. ;p~

Post a Comment

1 Comments