Advertisement

Main Ad

Aku menconfigure router

Biasalah baru seminggu melenjan streamyx nih. Dalam proses pembelajaran lagi. Selama ni aku ingat cucuk jer modem, masukkan username ngan password, dailing, settle macam tuh jer. Rupanya tak lah sesimple itu.

First aku perasan masa serve mp3 kat mIRC orang lain tak boleh nak amik file dari aku. Playlist boleh pulak. Yang best nya aku boleh get file dari user lain. Not fair betul. Kepala aku terus fikir, ni mesti Windows XP Service Pack 2 Firewall punya pasal! Then aku masukkan mirc dalam dia punya exception list. Still tak boleh. 2nd thing yang aku nampak, Norton Internet Security 2005 aku. So aku off dia punya worm protection. Sebab dari apa yang aku baca, mender nih antara punca utama gak dari menghalang orang DCC Get file dari kita. Takleh. Aku Disable terus auto scan. Takleh. Last-last aku off terus firewall, restart semula komputer, pun tak boleh jugak!! Mushkil nih.

Kebetulan aku jumpa ngan Fungkur kat IRC (Founder
http://fungkurs-network.net/). Borak jap ngan dia pasal ni.


"Ko pakai router tak?"

"Ntah? Aku guna modem percuma yang streamyx beri ni je la." Sambil tuh aku belek buntut modem aku. ader tulis Modem Type: Network Ethernet Bridge/Router. Ooo.. ader router la kot? (sure ader yang kutuk aku nih. Takper aku ngaku memang bodoh sket bab-bab IT ni. Ahaks!!) So dia suruh aku bukak
http://portforward.com/ buat Port Fowarding. Huh! Mender pulak la ni gamaknya?

"Port Fowarding ni apa Fungkur?" Malu tanyer sesat. Baik aku tanyer jer.

"Okey. Dalam sistem kita ada beribu-ribu port. Setiap satu program menggunakan port-port tertentu. Contohnya FTP guna port 21, Telnet port 23..." Aku dah tahu bab ni. tapi memandang kan kesungguhan dia untuk explain kat aku aku bebuat blur je la. Tapi tu baru intro je. sebab soalan aku dia masih belum jawab lagi.

"Ooo.. cam tu. DCC guna port 1024-5000 kan?" Sajer aku tanya.

"A`ah. Ok.. Secara defaultnya biler install router dia akan tutup semua port-port ni untuk tujuan keselamatan. So kita kena identify la port mana untuk dibuka.." Okey. Now much more clear. Cuma aku lebih selesa kalau di panggil Port ON/OFF je. Hehehehhe..

Jumpa LePaK, tapi bila aku tanya camaner nak configure router streamyx selamba dier jawab.

"Ntah aku tak pernah guna streamyx. Aku guna dial up jer..." Hampess~!

Apa-apa pun, semalam merupakan experiment yang gagal (GaKegkaeL!!). Aku terpaksa stop sebab dah kul 2. Kang kena isi borang lewat datang kerja lagik macam hari semalam! Hehehehehhe. Takper. balik kerja kang aku sambung semula mengadap mender tuh. memang tak puas hati kalu tak settle.

Post a Comment

0 Comments