Advertisement

Main Ad

Dead Puppet On A String

Malangnya menjadi puppet..Hidup ini complex. Dan aku dah tahu lama pasal tu. Cuma aku baru tahu, makin jauh kita pergi, makin lama kita berdiri, makin complicated jadinya. Makin serabut. Ada lagikah keindahan disebalik hiruk-pikuk ini?

Duit macam tu jugak. Tak payahlah sebut tentang kepentingannya sebab aku dah lama faham. Malah mungkin dengan pengertian yang jauh lebih mendalam. Penting sangatkah? Seerti dengan Mat Gian ketagih ubat? Seriuskah? Andai diragut segala kebendaan mampukah terus melangkah? Nah! Kita juga tak ubah seperti mereka. Penagih kelas satu. Gila.. memang gila! Nilai dolar membuatkan manusia kelabu mata.Dalam kucar kacir dunia aku rasa kosong. Aku rasa sunyi. Berdiri tegak dalam lingkungan sepi. Baring dalam beribu bayang-bayang mimpi. Aku ini bosan? Atau akukah yang membosankan? 2,3 hari ini aku jadi takut untuk tidur dalam gelap. Kegelapan buat aku rasa sempit. Buat aku lemas. Aku tak dapat mengenal bayang-bayang aku sendiri. Butakah aku?Aku bagai puppet di atas pelantar besi. Cuba untuk menari sendiri tetapi dikawal dengan tali. Makin aku cuba, makin sumbang pula langkahnya. Berkeras aku beerti memendekkan hayat sendiri. Watak lain beratus lagi menanti. Aku ini menari untuk mereka. Maka biarlah mereka yang menentukan gerak tarinya. Mungkin nanti aku akan jumpa pentas lain. Mungkin... Pasti? Ya! Pasti! Mungkin aku pasti! Ah... Aku hanya berangan. Tidak! Bukan berangan. Aku berharap! Ya. Barangkali berharap sajalah yang mampu dibuat oleh puppet seperti aku...

Post a Comment

0 Comments