Advertisement

Main Ad

DAY 7 - Beginning of the terrible journey

DAY 7 Tuesday. 24th March 2003 Sampai kat umah pukul 10.15 pagi. Penat jangan cerita lah. Dari semalam tak tidur. Tak lama aku dapat lelap mata, Ipin pulak call cakap nak datang Shah ALam. Ermm... datang lah. Sampai karang call. Aku dah ajar dia macamana nak naik bas sampai sec 2. At least aderlah dalam sejam lebih lagi untuk tidur. Ipin sampai dalam pukul 1 tengahari. Masa tu barulah aku tanya apa tujuan dia turun KL. Dia kata dia nak jumpa awek dia, nama Ju. Ju ada turun shah alam. Ada persembahan tarian dari jabatan diorang katanya. Diorang datang satu bas dari UiTM Kelantan. Aku senyap jer. Memang logic apa yang dia buat tuh. Dan aku tak sangka pulak bebudak Chini boleh kutuk dia kaw-kaw sebab apa yang dia buat tuh. Aku tak pasti sama ada diorang masih belum faham reality hidup atau hipokrit semata-mata nak menutup sifat 'jiwang' masing-masing. Padahal Fikrie sampai bermasam muka dengan memember semata-mata sebab perempuan. Mie Ikan (Arwah) yang mengelupur nak beri duit RM600 pada budak yang dia baru kenal dalam IRC, sebab perempuan. Ngah sampai sewa kereta jemput, hantar, Zura, sebab perempuan. Aku sendiri pernah amik upah membaja pokok kelapa sawit 5, 6 puluh beg masa umur aku 16 tahun untuk nak turun Kedah semata-mata sebab perempuan! Abis? Mana lawaknya tindakan Ipin tuh? Giler! Dalam reramai tu rupanya Bee jer yang paham. Aku bawak Ipin kat Dataran Shah Alam. Tadi Ju kata diorang rehearsal kat sana. Sampai-sampai jer langsung takde kesan orang practise menari kat stage tuh. Ipin call semula Ju. Ju kata diorang baru jer bertolak dengan bas. On the way gi KLCC. Sebab persembahan tu kat sana. Aku dah start rasa macam lain. Kesian pulak kat Ipin. Dengan duit RM50 yang Zaibee pinjamkan, dia gamble turun KL semata-mata nak jumpa budak nih. Ale-ale jadi macam ni pulak. Kalau takdirnya tak dapat jumpa, sure dier malu giler nak balik Chini semula. Sah-sah lagi teruk kena kutuk ngan bebudak. "Releks. Pin. Kiter tunggu jer dia balik semula kat sini." "Dee... Aok rasa dapat ker koi jumpa ngan dia?" "Aok nok Dee terus-terang ker... ato pun nok nyedapkan ati aok jerk?" "Bagi sedapkan ati pun jadik la.." "Dapat nyer... gerenti!!" Ahaks! Tipu dia, tipu diri aku sendiri jugak! Malam tu Yanie datang. Kitorang bawak Ipin pusing-pusing kat Alam Sentral jer. Dalam masa tu, Ipin kejap-kejap gi telefon. Aku rasa duit dia banyak habis ke telefon jer. Sampai lah yang last tu biler dier telepon Ju, Minah tu kata diorang dalam perjalanan balik ke UiTM Kelantan dah. Citer pun tak guna keadaan dia masa tu. Yang peliknya aura membunuh yang terbit dari aku pulak yang lebih-lebih. Siut betul. Awek species apa nih. Sempat aku sendiri yang sound awek dier dalam phone. Tambah bengang biler dengar suara dia sket nyer galak dalam telepon tuh. Hish. Kalau awek aku yang macam ni, aku rasa aku dah tahu ending ceritanya. "Awok tahu dok saya datang sini bawok 50 ringgit jerk. Ni nok balik pun doh tok lepas doh nih. Duit habih ke telepon jerk. Kejark awok kabor kat saner. Kejark awok kabor kat sini." Tu dialog Ipin. Nak tahu apa pulak dialog awek dier? "Awok duduk la dulu situ, cari kerja untuk duit tambang balik..." Huuhuhuhu... Cam apa ni kiter nak gelarkan ek? Skang for sure dia memang tak berani nak balik Chini. Nak datang aritu pun dah giler-giler nyer kena kutuk. Balik ni nanti ntah la agaknya. "Balik nanti kalau diorang tanyer, cakap jer la awok dapat jumpa ngan Ju. Kalau diorang tanyer awok bawok jalan gi maner, awok cerita jer la semula tempat-tempat yang komer bawok awok nih." Malam tuh memang aku jadi tourist guard dier jer. Bukan nak bawak berjalan sangat. Cuma nak kurangkan sket rasa hampa dia. Well... dia perlu ada kenangan macam ni dalam hidup dia. Sebab memender cam ni bagi aku tak boleh nak belajar dari cerita2 orang lain. Sekurang-kurang nya dia belajar sesuatu yang baru dalam hidup dia hari ni. "Skang ni, aok rasa awok nok balik Chini, atau pun nok cari kerja jer kat sini?" "Dee rasa?" "Jangan tanya Dee... Mender ni awok sendiri kena buat keputusan" "Koi nok kerje Dee..." Ermm... skang baru turn aku nyer trouble. Camaner aku nak tolong Ipin. Dengan aku sendiri tak kerja lagik. Even malam ni pun aku tak tahu nak bawak dia lepak kat maner. Nak bawak balik rumah, dah serik masa aku bawak Aie hari tuh. Yer tak yer aku suruh Yanie balik dulu. Sambil-sambil tu survey gak kedai-kedai makan kat sec 2 kot ader nak pakai orang. Takde la pulak. Memula lepak sec 2 minum. Sampai kul 12mlm. Lepas tuh lepak kedai Khalifah. Minum lagik. Lepak pulak sampai kul 2:30 pagi. Aku dah la tidur 3 jam jer hari ni jangan ceritalah penatnya. Yer tak yer gi sec 13. kalau boleh nak tumpang rumah Wan ker... Sany ker... asal dapat landing kepala sejam dua pun jadik lah. Tapi selama duduk minum ngan diorang, sekor pun tak semawa. Padahal diorang kannyer tak tahu keadaan aku masa tuh. Aku dah cerita habis dah. Takkan sampai nak aku tanyer kot? Tahan diorang ajak aku lepak sec 7 sampai pagi. Dalam kul 6 pagi aku dah tak tahan dah. Ini kerja giler nih. Abis? Esok takkan aku nak sambung berjaga? Gamble arr bawak Ipin balik!! Diorang nak cakap apa, cakaplah!! 

Kamus Aku 
Aok = Awak 
Koi = Aku 
Ato = atau
Ati = hati
Jerk = saja nok = nak
komer = kitorang
Dee (pronounce as 'the'. Gelaran anak ketiga dalam family aku.)

Post a Comment

0 Comments