Advertisement

Main Ad

Nak main IRC dari office?

Mender ni aku nak kongsikan dengan mereka-mereka yang senasib dengan aku. Mostly server-server office ataupun lab-lab komputer sekolah, college dan yang seangkatan dengannya nih akan dilengkapi dengan firewall. Dan kebiasaan nya semua chatting tools ni akan di block oleh server termasuklah antara chat tool yang paling popular, mIRC!

So macamana nak buat? Kita gunakan CGI:IRC!! Apa itu CGI:IRC?
CGI:IRC is a Perl/CGI program that lets you access IRC from a web browser, it is designed to be flexible and has many uses such as an IRC gateway for an IRC network, a chat-room for a website or to access IRC when stuck behind a restrictive firewall. Isn't that a good news for you?

Dia punya interface ni biasalah, web-based. So takde la function-function remote macam script mIRC korang sebelum nih. Setakat guna nak bertenet, lepas gian chatting tu boleh la. Ahaks. Kepada sesiapa yang ada server hosting sendiri, korang boleh install program ni ke server korang. Software tu korang boleh dapatkan dari http://cgiirc.sourceforge.net/download/




Pada sesiapa yang just nak connect ke IRC menggunakan CGI:IRC ni korang boleh klick kat SINI. Kemudian follow instruction dibawah nih.

Configuration panel


Okey. Contoh paparan yang korang akan dapati adalah seperti dibawah ni.

Contoh display CGI:IRC
Camaner skang? Puas hati? Ahaks!!

Post a Comment

0 Comments