Advertisement

Main Ad

DAY 15 - Beginning of the terrible journey


DAY 15
Tuesday. 2nd April 2003

Esoknya takdelah pagi sangat aku ngan poksu bangun. Mujurnya barang aku tak banyak. Habis packing semua baru dalam 1 beg galas jer. T-shirt 3 lai, Jeans 2 lai ngan towel. Tadi pun aku dah settle semua ngan Mas, bayar duit sewa RM80 macam yang aku janjikan. Walaupun aku baru duduk dalam seminggu, tapi disebabkan aku dah janji, so aku bayar full jugak. Kalau budak perempuan dah tentu diorang ada calculation sendiri. Tak kena gaya dia akan bayar RM16.70 sen jer bab baru duduk 7 hari. Hehehehe. Pompuan... Memang berkira! Ahaks!! Tinggal RM30 pada tangan. Tu pun dicampur ngan not RM20 yang Ngah hulur semalam. Nak tak nak aku kena jumpa Aie kejap, adjust duit dia sikit RM100 untuk buat bekal aku. So ada RM130. Hrmm... hopefully enough alrealdy lah..

Lebih kurang pukul 2 petang kitorang gerak menghala ke Manjung. Ikut jalan lama. Tawakal jer lah yang motor nih boleh sampai kesana. Kalau nak menengokkan pada tayar, pejam mata jer la. Aku sendiri takut melihatkan benangnya. Buatnya meletup tetengah jalan ni karang, ish!!

Sampai di Manjung dalam pukul 5 lebih dah nak pukul 6 petang. Barulah aku tahu yang 'rumah Poksu' yang aku bayangkan rupanya rumah kakak dia. Rupanya dia sendiri menumpang kat rumah kakak ngan abang ipar dia ni. Dan aku pula? Mana pula tempat aku dikalangan family diorang ni nanti? Selama ni aku membayangkan dia duduk rumah bujang. Kalau aku tahu ini situasinya tobat aku tak naik sini. Dalam pada duit ada RM100 lebih dalam poket bila ditolak ngan duit minyak + rokok tadik, aku dah mula bawak keluar idea untuk cari rumah sewa lain dengan Poksu. Aku rasa asing sangat disini. Nak duduk kat meja makan masa diorang ajak dinner sesama pun aku tak tak boleh nak imagine aper kaler yang terpapar kat muka aku waktu tu. Ah! Nekad betul nih!!

"Hisap rokok hembus ke luor." kata Poksu masa kat bilik. Aku pun mengesot ke pintu balkoni.

"Kat rumoh nih takde orang yang isap rokok. Poksu sorang jer. Kang bising pulok orang tuer tu" Ah! tak kesahlah. Dalam situasi skang ni, kalau dia kata aku tak boleh isap rokok pun aku akan berenti. No question asked!

"Skang apa plan kita Poksu?"

"Esok kita pergi la tempat tu tanya ada kerja ker tak." Uik? apa selama ni Poksu tak sure lagik ker situ ader kerja ke tak? Besok baru nak gi tanya?

"Sebab ada member bagitahu... situ memang nak pakai orang.. tapi malam ni takde pulak dia online." Kata Poksu yang tengah chatting kat mIRC. Pergh... dia 'bergamble' dengan nasib aku ni. Rupanya budak chatting jer yg bagi lubang kerja ni kat dia. Even dier sendiri pun tak sure ader ke tak.

Weak betul rasanya. Buntut ni tak hilang lagi kebas naik motor dari Shah ALam tadi. Dapat terlentang atas tikar pastik berbantalkan beg baju aku ni pun dah merupakan satu rahmat terbesar untuk hari ni. Dalam proses untuk melelapkan mata terlintas wajah mak... ipin.. yanie.... plup~!! Gelap!

Post a Comment

0 Comments