Advertisement

Main Ad

Handphone tak masuk charge sebab terkena air

Al kesahnya bila travel dengan anak-anak, then singgah kat pertol pump. Apa jadi? Maka masuklah segala bekalan makanan, kudap-kudapan dan segala macam air minuman. Kejap pas ke belakang, kejap pas ke depan, tak perasan ada setitik dua yang terkena pada cable charger usb handphone.

Lepas berhenti kat R&R terus dengan selambanya aku cucuk charger dalam handphone memandangkan battery indicator Samsung Galaxy S Plus aku cuma tinggal 5% je dah. Tiba-tiba aku tengok hamdphone still dalam keadaan discharged. Isk! Bila cabut cable baru perasan hujung kepala mini usb tu ada air. Shit~!

Lepas lap-lap sikit, aku cuba lagi sekali. Tak dapat la jack! Cam dah rosak nih! Bini aku amik, cucuk plak kat Xperia pro dia.

"Yanie nyer ok.." katanya. Ermm.. memang okey la.. Aku dah lap tadik. Adeh~!

Balik kat rumah, try lagi. Kali ni guna plug charger. Takleh gak. Try guna data cable cucuk kat CPU computer. Takleh gak. Blank jap. Memikir manalah nak cekau duit nak repair handphone pulak. Dan la habis banyak kat 'kumbang gajah' bulan nih. Tukar absorber, alternator rosak, stabilizer bar patah, fuel rail boyor, electric pump rosak, adeh.. tunggu masa aku jer pulak yang bengkok lepas nih!

Apa nak buat jika handphone masuk air?

Yup. First thing, it's called 'GOOGLE'. Dari satu ke satu keyword aku try untuk mendapatkan jawapan kepada permasalahan aku. First try ""galaxy s plus not charging"". First try aku jumpa satu topic kat forum xdadevelopers. Ada satu threads yang menarik minat aku bila ada user beri feedback ""Is very strange that it works only in Download Mode"". Yang ni aku pun perasan. Each time aku cuba shutdown handphone aku, dia akan auto restart. Tetapi akan ada sedikit kenaikan pada battery indicator aku. Means, charge masuk dalam keadaan dia shutdown. Cuma masalahnya bila dah shutdown, bila aku cucuk jer charger dia akan automatik start.

Problem bateri Galaxy S Plus tak masuk charge.

Then cuba pulak googled keywords lain. ""galaxy s plus usb charging water fix"". Carian tu berjaya menemukan aku pada sebuah topic di androidcentral.com yang membincangkan topic yang sama. Disitu aku terjumpa 'petua' bubuh handphone dalam beras.


Hehehe. Teringat aku masa aku bubuh harddisk komputer aku dalam freezer sampai 3 hari aritu (Ada dalam entry sebelum ini 'Bila Harddisk Komputer Kong'). Memember kat FB kata ajaran sesat buat cam tu. hehehhehe. Ini kali nak tanam handphone dalam beras pulak?
Dalam pada tu aku cari pulak apa rasionalnya petua kat atas. Sampailah aku terjumpa satu statement:
""Continuing along food preparation lines, rice is claimed to be equally effective in drawing out moisture. Half-fill a bowl with rice, lay your damp mobile on top, then fill the remainder of the bowl with more rice, then put the bowl aside for a day or so and hopefully the rice will have magically sucked out as much moisture as possible and you’ll have a working phone again.""
Means, ada logiknya kat situ. dan no harm trying. Afterall, handphone aku pun memang dah takleh nak charge dah. Mungkin ni satu-satunya jalan tak guna duit yang boleh aku cuba.
Bukak battery casing, cabut bateri, keluarkan sim card, memory card semua, then aku benamkan dia dalam bekas beras. dari pukul 5ptg semalam sampailah tengahari tadi. Selebihnya tawakkal pada Allah. Banyak-banyak tawakkal... ;p~
Syukur Alhamdulillah.. walaupun pada mulanya macam tak berkesan, sampai aku kena charge handphone aku dalam 'download mode'. Tapi bila bateri dah full charged, then dia okey semula. Data cable pun dah leh detect cam biasa. fuh~! Lega. Kalau tak, tak pasal-pasal terbang seratus lebih untuk repair usb port nih...

So apa nak buat kalau handphone jatuh dalam air?

Mungkin lepas ni jangan cepat sanagt nak hantar ke kedai. Cuba dulu kaedah ni. Mungkin korang boleh repair handphone korang tanpa perlu hantar ke kedai handphone.
  1. Off handphone cecepat kalau dia masih terpasang.
  2. Atau terus cabut battery dia.
  3. Keluarkan simcard, memory card dan lelain.
  4. Tanggalkan casing yang mana boleh ditanggal.
  5. Lap-lap dengan kain kasi kering sekadar boleh.
  6. Kemudian bubuh dia dalam bekas beras. Pastikan dia betul-betul terbenam kalau boleh kat tengah-tengah.
  7. Tinggalkan seelok-eloknya 2 hari supaya beras dapat menyerap semua kelembapan yang ada.
  8. Pas 2 hari try pasang balik.
Kalau takleh jugak, takde rezeki lah. Kena hantar kedai gak lah jawabnya.. ;p~

Post a Comment

3 Comments

  1. alexis sanchez24/11/14 6:59 pm

    Bro. Hp sy pun bru kna mcm bro jgk. Damn! Ni yg jumpa blog ni. Bateri skg 10%je. Saya try petua ni kjp lg.

    ReplyDelete
  2. kalau telefon baru beli ..air milo tertumpah terkena fon..terkena tmpt charger,tmtp earphone n speaker sbb bhgaian bwah je kene milo tu..ad ppe effect x??

    ReplyDelete
  3. Bateri saya cpt habis slps hp jatuh dalam air kenapa?
    Perlu tukar yg baru ke?

    ReplyDelete