Advertisement

Main Ad

Raja segala Istighfar (sayyidul istighfar) dan fadilatnya

Soalan:
Ajarkan 'Raja segala Istighfar', ayat mana?

Jawapan dari Ustaz Azhar Idrus:
Bukan ayat, daripada hadis.
Nabi kata kalau kita nak baca Istighfar 10,000 kali أستغفر الله , أستغفر الله . أستغفر الله . أستغفر الله
Boleh. Paham? Daripada pukul 6 pagi lepas subuh, habis pukul 8 pagi 2 jam. Betul tak? Tapi kalau nak baca 1 sahaja, baca dengan 'Penghulu Istighfar'. Sekali baca, macam baca 10,000 kali Astaghfirullahalazim.

 

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ، خَلَقْتَنِى وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ ،وَأَبُوءُ بِذَنْبِى ، فَاغْفِرْ لِى ، فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا أَنْتَ ،
Ertinya: Ya Allah, Engkaulah Rabbku tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Engkau telah menciptakan aku dan aku adalah hambaMu. Dan aku tetap di atas perjanjian dan taatsetia terhadapMu dengan segala kemampuanku. Aku berlindung denganMu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui segala nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosa yang aku lakukan, oleh itu ampunilah dosaku. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau 

Waktu dibaca :
Selepas subuh dan selepas asar.

Kelebihan sesiapa yang mengamalkannya :
Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (pagi) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam ( petang ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga. (Riwayat Imam al-Bukhari ).

Alangkah ruginya kita, jka amalan yang amat mudah tapi dijanjikan dengan syurga pun masih kita tidak amalkan. Semoga Allah memberi kekuatan agar kita mampu mengamalkannya.

Hadith Sayyidul Istighfar ini meliputi makna taubat dan terdapat pula hak-hak keimanan. Di dalam hadits ini juga terkandung kemurnian ibadah dan kesempurnaan ketundukan serta perasaan sangat-sangat memerlukan bantuan Allah. Sehingga bacaan zikir ini melebihi bacaan istighfar lainnya kerana keutamaan yang dimilikinya.

Kita lihatlah kehidupan Nabi shallallahualaihi wa sallam yang setiap waktunya selalu diisi dengan istighfar bahkan sampai akhir hayat hidupnya pun Baginda tidak lepas dari amalan tersebut. Sebagaimana Baginda shallallahualaihi wa sallam selalu mengakhiri amalan-amalan seperti solat, haji, solat malam dengan istighfar, beliau juga mengakhiri hidupnya dengan istighfar sebagaimana yang diberitakan oleh isteri baginda yang terdapat dalam Sohih Bukhari bahawa Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam (ketika menjelang kematiannya) sedang bersandar padanya. Lalu beliau mengucapkan,

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَارْحَمْنِى وَأَلْحِقْنِى بِالرَّفِيقِ الأَعْلَى “
Ya Allah, ampunilah aku, kasihilah aku dan kumpulkanlah aku bersama orang-orang soleh.” (HR. Bukhari no. 5674)

Jadi sahabatku, jika Nabi shallallahualaihi wa sallam yang sudah dijamin dosanya yang telah lalu dan akan datang akan diampuni, bagaimana lagi dengan kita yang tidak dijamin ini?

Sesungguhnya kita sebenarnya yang lebih perlukan untuk bertaubat dan beristighfar setiap saat kerana dosa kita yang begitu banyak dan tidak pernah bosan-bosan kita lakukan. Nauzubillah.
Waallahua’lam.

Sources
http://www.youtube.com/watch?v=UGTwo1MnBsQ
http://www.alhikmahsj.com/sunnah/penghulu-istighfar-sayyidul-istighfar

Post a Comment

0 Comments